Hoe kun je ervoor zorgen dat iedere ouder die dat wil, toegang heeft tot een sociaal steunnetwerk? Wat zijn de werkzame factoren om met elkaar deze pedagogische basis te versterken, verrijken en verduurzamen? Het artikel Aan_de_basis_van_de_pedagogische_basis_1722098463 in PiP beschrijft hoe negen lokale intiatieven uit Culemborg, Gorinchem, Molenlanden, Heerenveen, Hengelo, Hilversum, Leiden, Weert en Utrecht de handen ineen slaan om die vragen via participatief (actie)onderzoek te onderzoeken. Vanuit elke gemeente zaten behalve beleidsambtenaren en professionals ook altijd ouders aan tafel. Samen vormen ze het landelijk leernetwerk praktisch pedagogische pasis.
De belangrijkste lessen zijn:
1. Sluit aan bij de lokale behoeften en maak samen plezier.
2. Faciliteer de ontmoeting tussen opvoeders, zowel fysiek als sociaal.
3. Bouw aan onderling vertrouwen.
4. Werk samen met erkenning van ieders eigen rol en deskundigheid.
5. Investeer expliciet in gelijkwaardige relaties tussen lokale partners.
6. Samen lerend op weg gaan.
Het landelijk leernetwerk is omgevormd tot de Kenniswerkplaats Pedagogische Basis en zal ‘de komende jaren initiatieven ondersteunen en ouders, professionals en beleidsmakers begeleiden en inspireren, en zo het hoe van de pedagogische basis inzichtelijk en bereikbaar maken’.